top of page

Hoe een website optimaliseren

Voordat u zich verdiept in SEO-optimalisaties, namelijk die welke gericht zijn op het verbeteren van de organische ranking van uw site, is het de moeite waard om enkele basisbenodigdheden te definiëren om een website te optimaliseren. SEO, een beroep op zich, verdient minstens een boek om de basisprincipes onder de knie te hebben. De volgende elementen zijn bedoeld om bij te dragen aan het merkimago en om bezoekers doorheen de customer journey te begeleiden.


Vijf fundamentele elementen om uw website te optimaliseren

Wat u probeert te vermijden, als u een schildersbedrijf bent en uw site een mooie foto van een gebouw heeft, is dat u wordt aangezien voor een makelaar in immobiliën. In dit geval is het beter om een schilder te tonen die zegt dat u alle type oppervlaktes schildert. Als u lessen fotografie verkoopt, in plaats van te spreken over diafragma en scherptediepte, zegt u beter dat deelnemers na uw training foto’s kunnen maken met een scherpe voorgrond en een onscherpe achtergrond. Het gaat er om relevant en begrijpbaar te zijn.

Positioneer uzelf als klant en verduidelijk uw boodschap. Schrijf eerst voor de klant, vervolgens voor zoekmotoren. In het beste geval kunt u beroep doen op een professional die samen met u uw merkverhaal helpt te bepalen. De storytelling wordt weerspiegeld via uw site, blogposts en andere social-media kanalen.

1. Benadruk uw aanbod

De tagline staat bovenop de website, op desktop en mobile. Het kan worden benadrukt door een beeld, een film of een illustratie, boven de waterlijn. De eerste indruk dient klantgericht te zijn. De vraag die de top van de site dient te beantwoorden is: wat gaat de site, of het bedrijf, oplossen voor de klant. Het bovenste gedeelte moet voldoen aan één van de volgende doelstellingen:

- Een ambitieus model aanbieden. - Een probleem oplossen. - De activiteit van het bedrijf toelichten.

2. Moedig actie aan

Wat vraagt u aan de gebruiker van uw site? Welke rol kan hij spelen in uw merkverhaal? Een call-to-action heeft de vorm van een knop en aangezien de gebruiker uw site in diagonaal leest, kan deze best rechtsboven en midden bovenaan de site worden geplaatst, boven de waterlijn. Een CTA kan worden herhaald of er kunnen er meerdere zijn. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen rechtstreekse incentives, zoals contact opnemen, en onrechtstreekse incentives, zoals het inschrijven op een nieuwsbrief of volgen van sociale media.

3. Illustreer de prestatie, het geluk en het succes van uw klant

De held van uw merkverhaal is tenslotte uw klant. Hoe voelt hij zich na het bestellen van uw producten of diensten? Het is beter een foto te laten zien van een gelukkig koppel dat uw schoenmerk draagt dan een packshot van de schoen in kwestie. De eenvoudigste manier om dit te doen is door tevreden klanten te illustreren. Met dit in gedachte kunnen getuigenissen van klanten van dienst zijn.

4. Structureer uw aanbod

Als u verschillende kernactiviteiten heeft is de eerste oefening om een value proposition te definiëren die toepasselijk is voor alle activiteiten. En vervolgens een waardepropositie per activiteit op te stellen. Elke activiteit verdient het om uitgelicht te worden. De sleutel is duidelijkheid.

5. Beperk de hoeveelheid tekst

Internetgebruikers lezen niet, net zoals klanten in een winkel de bewegwijzering meestal niet lezen, wat daarom wordt teruggebracht naar de eenvoudigste vorm. Probeer de tekst te beperken tot de essentie, door de alinea’s kort te houden. Als u meer uitleg wilt geven, overweeg dan om een lees-meer button te voorzien met een achterliggende pagina. Hoe minder woorden u gebruikt, hoe groter de kans dat ze worden gelezen. Met uitzondering voor blog artikelen.

bottom of page